Møde i udvalget d. 1. marts 2021
16. Svar fra Beskæftigelsesministeriet vedr. kontanthjælpsmodtageres vej tilbage til arbejdsmarkedet (O)
Sagsnr.: 330-2021-12759 Dok.nr.: 330-2021-55554 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om svar fra Beskæftigelsesministeriet vedr.
kontanthjælpsmodtageres vej tilbage til arbejdsmarkedet.
Sagens
indhold
Social- og Beskæftigelsesudvalget har løbende drøftet
udfordringerne med at bringe kontanthjælpsmodtagere ind på arbejdsmarkedet. I
forbindelse med disse drøftelser har udvalget tillige berørt emnet omkring
mulighederne for at der kan være i indtægt fra arbejde i private hjem, uden at
borgeren skal oprette CVR-nummer.
Dette dilemma forholder Beskæftigelsesministeren sig til i
sit svar (se bilag), hvoraf det fremgår, at en kontanthjælpsmodtager der
ugentligt udfører få timers arbejde i private hjem (fx hundeluftning eller
børnepasning mv.), kan indberette honoraret som B-indkomst. Hermed skal hverken
borgeren eller den private arbejdsgiver have et CVR-nummer, og honoraret undgår
at blive gjort sort.
Endvidere henviser Beskæftigelsesministeren til det Sociale
Frikort som en mulighed for de særligt udsatte borgere.
Retligt
grundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Lov om aktiv socialpolitik.
Handlemuligheder
Social- og
Beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er gode muligheder for, at
anvende de muligheder, der beskrives i svaret fra Beskæftigelsesministeriet.
Der vil forventes et positivt resultat ved at kontanthjælpsmodtagere får
mulighed for ugentligt, at kunne arbejde nogle få timer i private hjem uden
hverken de eller arbejdsgiver skal være CVR-registreret.
I de tilfælde hvor en kontanthjælpsmodtager arbejder som
beskrevet og opretter honoraret som B-indkomst, vil der efter gældende regler
skulle foretages modregning i kontanthjælpsydelsen. Der ses bort fra et
timefradrag på 28 kr. pr. time i modregningen. Til gengæld bidrager det, at
borgerne har et arbejde dels til at kontanthjælpsloftet højnes og dels til at
bringe borgere tættere på selvforsørgelse.
De arbejdsopgaver der kan tænkes bl.a. at være mulighed for
hundeluftning, børnepasning etc. vurderes at give fornuftige muligheder for
at anvende løsningen på en måde, der kan være medvirkende til at bringe
kontanthjælpsmodtagerne nærmere en tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
I forhold til det sociale frikort er hensigten, at give de
mest udsatte borgere bedre mulighed for at deltage i samfundets fællesskaber
samt at tilskynde virksomheder til at tage socialt ansvar ved at engagere disse
borgere.
Det sociale frikort er således ikke direkte tænkt som et
værktøj til at bringe borgere i arbejde, men som en socialt funderet mulighed
med en økonomisk gevinst.
Administrationen bemærker, at de to muligheder, der fremgår
af svaret fra Beskæftigelsesministeriet ikke kan kombineres. Således kan en
borger der er bevilliget socialt frikort ikke samtidig arbejde uden om det
sociale frikort, da anvendelsen af det sociale frikort er betinget af, at
arbejdsgiveren er CVR-registreret.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Såfremt indsatsen vedr. socialt frikort intensiveres, og
måtte afføde et stigende antal bevillinger heraf, vil det kunne få betydning
for Udvalget for Specialiserede Borgersager, hvor ordningen er henhørende.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Udsættes og fremrykkes på næste møde.